Promjene su, kako je to u bilo kojem pravnom aktu uobičajeno, pisane pravničkim rječnikom pa će se ovdje pokušati dati njihov pojednostavljeno prikaz. Prave tekstove možete pronaći u samoj Uredbi (EU) 2024/1258 iz privitka.
- Vozači unutar 4,5 sata vožnje mogu koristiti stanke na sljedeće načine:
- nakon najviše 4,5 h vožnje moraju uzeti jednu stanku od 45 minuta (ovo je stara odredba i dalje vrijedi za sve vozače)
- unutar 4,5 h vožnje vozač može uzeti dvije stanke od kojih je prva najmanje 15 minuta, a druga je najmanje 30 minuta (ovo je stara odredba i dalje vrijedi za sve vozače)
- unutar 4,5 h vožnje vozač može uzeti dvije stanke pri čemu svaka traje najmanje 15 minuta i na takav način da ukupno vrijeme stanke bude najmanje 45 minuta (ovo je nova odredba i vrijedi samo za vozače koji obavljaju povremeni prijevoz putnika)
2. Vozači koji obavljaju jednokratni povremeni prijevoz putnika (dakle, riječ je o jednoj grupi putnika) u trajanju od najmanje 6 uzastopnih 24-satnih razdoblja, mogu JEDNOM odstupiti od pravila da njihov DNEVNI odmor mora završiti unutar 24-satnog razdoblja od početka njihove smjene, na način da njihov dnevni odmor JEDNOM može završiti unutar 25-satnog dnevnog razdoblja od početka njihove smjene. Ovo se može napraviti pod uvjetom da njihovo akumulirano vrijeme vožnje tog dana ne premašuje 7 sati!
3. Vozači koji obavljaju jednokratni povremeni prijevoz putnika (dakle, opet je riječ o jednoj grupi putnika) u trajanju od najmanje 8 uzastopnih 24-satnih razdoblja, mogu DVA PUTA odstupiti od pravila da njihov DNEVNI odmor mora završiti unutar 24-satnog razdoblja od početka njihove smjene, na način da njihov dnevni odmor DVA PUTA može završiti unutar 25-satnog dnevnog razdoblja od početka njihove smjene. Ovo se može napraviti pod uvjetom da njihovo akumulirano vrijeme vožnje ta dva dana ne premašuje 7 sati!
4. Vozači koji obavljaju jednokratni povremeni prijevoz putnika mogu odgoditi početak svog tjednog odmora za najviše 12 uzastopnih 24-satnih razdoblja – bez obzira da li se takav prijevoz obavlja u domaćem ili međunarodnom prometu (do sada je postojalo pravilo da vozač može biti angažiran 12 dana za redom samo ako se takav prijevoz obavlja najmanje 24 sata u nekoj državi u kojoj nije započet takav prijevoz).
5. Svim autobusnim tvrtkama i vozačima autobusa koji koriste gore navedene nove odredbe treba savjetovati da u vozilu, uz svoju tahografsku evidenciju, nose i kopije putnih listova (može i u elektroničkom obliku) kako bi mogli u budućim inspekcijama na cesti u roku 28 dana (ili 56 dana od 1. siječnja 2025. godine) dokazati da su obavljali ovakve vrste prijevoza.
Sve navedene promjene stupaju na snagu od 22. svibnja 2024. godine ali obzirom da je ovo uistinu sve potpuno novo, najbolje je savjetovati svim prijevoznicima koji obavljaju povremeni prijevoz putnika da ne inzistiraju na ovim odredbama još nekoliko mjeseci – barem dok se iste ne populariziraju i za njih saznaju sva inspekcijska tijeka – kako kod nas tako i inozemstvu!
Tahograf d.o.o.
Uredba (EU) 2024-1258_HR
Uredba (EU) 2024-1258_HR.pdf